Dit is waarom jij op TikTok moet zitten!

De vraag rijst natuurlijk: Waarom zou je op TikTok willen of moeten zitten? Wat ga je er vinden en wat brengt het jou? Ikzelf ben al jaren actief op Instagram, maar de laatste jaren is TikTok enorm gegroeid. Ik heb me er altijd een beetje tegen afgezet, omdat ik mezelf “geen dansje” zag doen voor de camera om dit vervolgens te gaan delen met mijn volgers! En wie zou mij dan eigenlijk volgen? Mijn jaren gaan naar mijn weten zelfs al tellen. Maar is dit terecht?

Daarentegen is mijn dochter, jullie kennen haar, Perle Hagesteijn intussen succesvol op TikTok en krijgt zelfs de kans haar bedrijf vanuit TikTok een enorme boost te geven! Lezen jullie dit nogmaals… Ja zo interessant kan het dus zijn, want je bereikt en de juiste doelgroep en je hebt direct een prachtig platform voor publicaties. Dus ik heb echt aan levende lijve ondervonden dat TikTok super interessant kan zijn. En wat betreft mijn leeftijd van 56 jaar, dat is dus ook onzin! Er is een groep ouderen van boven de 70 die allemaal viraal gaan. En ook filmpjes van influence collega’s  in mijn leeftijdscatogorie zie ik gewoon 1 miljoen keer bekeken worden.

Zijn jullie actief op social media?

Dus mijn vraag aan jullie is: Zijn jullie actief op TikTok, trekt het je aan, kijk je graag filmpjes, volgen jullie specifieke personen of hebben jullie er helemaal niks mee? De groep van TikTokkers boven de 40 groeit namelijk echt gestaag! Dit platform lijkt in een rap tempo uit te groeien tot een groot sociaal platform en is wel degelijk ook nog eens een prachtige marketing tool om op een leuke manier merken te promoten. Het intrigeert mij in ieder geval enorm! Natuurlijk kun je op TikTok filmpjes bekijken die niet reclame-achtig zijn. Zo ben ik gek op katten- en tiktok-filmpjes van babies! Deze zijn soms hilarisch en brengen een lach op je gezicht!

Maar ja, dan die eerste stap, je begint weer op nul… Toch zegt men dat je sneller kunt groeien op TikTok dan op instagram. Ik ben daar dan nog niet mee bekend, maar dat zou een leuke opsteker zijn. Het is wel verstandig, ook op instagram trouwens, om een strategie te bedenken. Wat wil je gaan laten zien en op welke manier ga je dat doen. Het is belangrijk om jezelf voor jouw volgers herkenbaar te maken. Dan blijven volgers je ook trouw!  Denk hierbij dan aan leeftijd, interesses of hobbies, geslacht, werk, muziek of aan datgene dat jou uniek maakt.

In tegenstelling tot Instagram is er nog relatief weinig content op TikTok. Dat betekent dat je met hetzelfde aantal volgers als op Instagram in theorie meer mensen bereikt. Dit maakt het dus super interessant om bedrijfsmatige content voor TikTok te gaan maken. Met dezelfde effort bereik je meer mensen. Daarnaast bestaat de kans dat je content op TikTok viral gaat. Wat betekent dat je soms tot wel duizend keer meer views op je video kan krijgen dan op andere social mediakanalen. Nou ik kan jullie vertellen, dat ik dit heel interssant vind. Het is op andere kanalen echt heel moeilijk om de juiste key te vinden.

Dan blijft er ook nog de vraag over: Bouw je het zelf op of maak je gebruik van allerlei hulp middelen zoals het kopen van likes (likes-kopen)? Of doe je mee of zet je zelf een actie op zoals Like4you? Dat wil zeggen dat jij iets van een ander ‘liket’ en zij dan van jou? Of op de site van Gebruikersnamen kun je ook het een ander onderzoeken. Ik weet het zelf niet zo en ben hier niet zo van. De gevolgen ervan kan ik niet met ervaring delen, maar persoonlijk vind ik sommige accounts er heel ongeloofwaardig door. Maar het is aan ieder de keus!

Wanneer zien we jullie daar?

Al met al hoe meer ik erover denk, is TikTok een super leuk social media platform. Je kunt jezelf er op verschillende manieren amuseren, het blijft altijd aan jou de keuze welk filmpje je wilt bekijken en wie jij gaat volgen. Zie ik jullie binnenkort op TikTok? Perle en mijzelf kun je vinden onder onze eigen namen, dus wie weet zien of spreken we elkaar daar snel!

Meer lezen over ons? Lees ook eens Perle’s blog over Studeren in Delft!

TikTok